ضدیخ و کاربردهای آن

اهمیت ضدیخ و کاربردهای ضدیخ خودرو

ضدیخ چیست؟

ضدیخ (Antifreeze) مایعی رنگی است که با آب مخلوط می شود و در تنظیم موتور در دمای شدید کمک  می کند. و در سراسر بلوک موتور پمپ می شود تا دمای عملکرد یکنواخت را حفظ کند. ضدیخ علاوه بر تنظیم دما در جلوگیری از خوردگی نیز موثر است. این ماده غیر قابل اشتعال بوده و در آب کاملا حل شده و باعث کاهش نقطه انجماد آب می شود تا در روزهای سرد آب موجود در موتور یخ نزند.

 

ضدیخ چگونه از موتور خودرو محافظت می کند؟

در زمستان تمامی آبی که در قسمت های مختلف موتور قرار دارد شروع به یخ زدن می کند. در نتیجه آب برای افزایش حجم خود نیاز به فضای بیشتر دارد اما این فضا در نقاطی مانند سر سیلندر و بلوک موتور وجود ندارد. از همین رو میزان فشار آنقدر زیاد خواهد بود که با ایجاد ترک های ریز و شکننده در بدنه موتور و نهایت موجب از بین رفتن موتور می گردد. قابل ذکر است این مهم باعث می گردد که پیشرانه خودرو بطور کلی منهدم گردد و برای تعمیر آن باید هزینه گزافی پرداخت. از این رو ضد یخ ها برای جلوگیری از آسیب های ناشی از آب ابداع گردید.

 

عملکرد ضدیخ :

ضدیخ بر پایه اتیلن گلیکول معمولاً با نسبت 50/50 با آب مخلوط می شود و در مخزن موتور ریخته می شود و از طریق موتور ماشین پمپ می شود تا دمای مطلوب را در شرایط شدید آب و هوای گرم و سرد تنظیم و حفظ کند.

کاربردهای دیگر ضدیخ :

همانطور که ضدیخ باعث کاهش نقطه انجماد آب به منظور جلوگیری از یخ زدن می گردد، این ماده بعنوان ضد جوش نیز کاربرد دارد چرا که سیال فوق باعث بالا رفتن نقطه جوش آب نیز می گردند. به عبارتی همان قدر که یخ زدگی خودرو باعث تخریب پیشرانه خودرو می گردد، رسیدن به نقطه جوش نیز باعث آسیب به موتور می گردد.

همچنین بالا رفتن دمای آب باعث خوردگی قطعات مختلف موتور و قطعات آلومینیومی خواهد شد از این رو ضدیخ ها می توانند در روزهای گرم سال باعث نگهداری هر چه بهتر موتور خودرو گردند.

ضدیخ ها باعث بهبود ظرفیت ضریب انتقال حرارت آب نیز خواهند شد.

خاصیت رسوب زدایی ضدیخ باعث می گردد که کلیه مسیر آب در درون موتور بطور کلی شسته شده و رسوبات را از بین ببرد. با این عمل گردش بهبود یافته باعث انتقال بهتر حرارت می گردد.

 

خواص ضدیخ میتره

لازم به ذکر است ضدیخ میتره CS تولید شده در شرکت آبریزان دارای ویژگی های ضد انجماد، ضد جوش، ضد کف، ضد رسوب و ضد خوردگی نیز می باشد.

 

چه عاملی ضدیخ ها را متفاوت می کند؟

تمام ماده خنک کننده از مواد شیمیایی پایه اتیلن گلیکول تشکیل شده است و ممکن است در رنگ های سبز، آبی یا صورتی باشد. ولی پایه تشکیل دهنده همه ی آن ها یکسان است. عاملی که باعث تفاوت در ضد یخ ها می شود مواد رنگی و افزودنی ست که برای انواع وسایل نقلیه ای که پیمایش طولانی تری دارند طراحی شده است.

 

ضدیخ میتره

 

نحوه ی استفاده از ضدیخ :

ضدیخ ها معمولا بعد از مدتی بدلایل مختلف خاصیت خود را از دست می دهند از این رو بهتر است هر یک سال یا نهایتا هر دو سال بصورت کامل تعویض گردند. اما باید به یاد داشت که ضدیخ را نباید با درصد خارج از عرف با آب مخلوط کرد.

هر چه غلظت ضدیخ نسبت به آب بیشتر باشد از کارایی بیشتری برخوردار است .

از همین رو بهتر است به منظور استفاده صحیح به برچسب نصب شده بر روی بسته بندی دقت نمود و به همان میزان تاکید شده از ضد یخ در موتور خودرو استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فنی و فروش شرکت آبریزان تماس حاصل نمایید.

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید