تصفیه آب خوراک بویلرهای صنعتی و نیروگاه ها

تصفیه آب خوراک دیگ بخار و بویلرهای صنعتی جهت جلوگیری از خوردگی

تصفیه آب در دیگ های بخار

در صنایع دیگ بخار، آب خوراک با خلوص بالا، برای تضمین عملکرد مناسب سیستم های تولید بخار ضروری می باشد. آب با خلوص بالا باعث کاهش استفاده از مواد شیمیایی ویژه دیگ بخار به علت کم شدن مکرر خروجی بلودان مورد نیاز می شود (کاهش تناوب بلودان تا 10 برابر). تناوب بلودان پایین همچنین باعث کاهش هزینه های سوخت می شود. افزایش تشکیل رسوب به دلیل غلظت هرچند کم از ناخالصی در آب تغذیه دیگ بخار به سطوح انتقال حرارت آسیب می زند. سطح پایین ناخالصی ها باعث کاهش میزان خوردگی در دیگ بخار می شود.

 

تصفیه آب تغذیه بویلرها در صنایع مختلف

 

هنگامی که یک دیگ بخار برای به حرکت در آوردن توربین بخار استفاده می شود، فرسایش تیغه توربین به دلیل خلوص بالای بخار تولید شده، کاهش می یابد.

اسمز معکوس (RO) در تصفیه فاضلاب

استفاده از اسمز معکوس (RO) در سیستم های تصفیه فاضلاب هزینه های شیمیایی را با کاهش نیاز به بازسازی تبادل یون کاهش می دهد. یک سیستم کامل که شامل RO و تعویض یون است، به طور معمول در مقایسه با سیستم هایی که از RO استفاده نمی کنند، از نظر هزینه ای به صرفه تر است. با این حال، استفاده از RO معمولی، نیاز به استفاده اساسی از عملیات پیش تصفیه است که به هزینه کل سیستم می افزاید.

 

حذف رسوبات دیگ بخار

رسوبات سیلیکاتی و کلوئیدی باعث کاهش کارایی دیگ بخار و همچنین باعث شکست زود هنگام توربین ها می شود. Ultrafiltration می تواند بیش از 99٪ سیلیکای کلوئیدی، و همچنین آهن و آلومینیوم رسوب دهنده را حذف کند. کاهش ذرات جامد، مواد جامد معلق و کل کربن آلی (TOC) باعث افزایش کارایی توربین و دیگ بخار نیز می شود. اما استفاده از تکنولوژی های غشایی معمولی با مشکلات مهمی در غشا مواجه است.

 

ضرورت تصفیه آب خوراک دیگ بخار

برای بهبود عملکرد، فیلتر کردن جریان آب خوراک دیگ بخار باعث می شود یک دیگ بخار صنعتی یا نیروگاهی، با نیازهای سخت مواجه شود. تصفیه آب تغذیه دیگ بخار برای جلوگیری از آسیب زیاد تجهیزات حرارتی و فرسایش تیغه های توربین ضروری است.

 

فرآیند افزایش ارتعاش برشی در تصفیه آب

پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم های تصفیه غشایی فرصتی برای دیگهای صنعتی و نیروگاه های بخار ایجاد می کند تا جریان های آب خوراک دیگ بخار را تصفیه کنند و در نتیجه عملکرد دقیق تر سیستم ها بهبود یابد. فرآیند افزایش ارتعاش برشی یا VSEP® که توسط تحقیقات جدید منطقی ایجاد شده، امکان فیلتر کردن جریان آب فاضلاب یا پساب فاضلاب را بدون هیچ مشکلی از سیستم های غشایی معمولی ممکن می سازد. سیستم غشایی به طور قابل ملاحظه ای  TDS، TSS، TOC، کدورت، سیلیس و سختی را از جریان های حاصل از آب های شهری، آب چاه ها و رودخانه ها / آب های سطحی کاهش می دهد و در نتیجه هزینه ی تصفیه کاهش می یابد.

 

تصفیه آب در صنایع مختلف

 

 

بهسازی آب ورودی دیگ بخار

سیستم تصفیه از دستگاه های آلترافیلتراسیون (UF)، نانوفیلتراسیون (NF) و یا غشاء RO برای بهسازی آب ورودی به منظور تولید جریان نفوذی استفاده می کند که منجر می شود آب خوراک دیگ بخار از معیارهای مناسب غلظت جامدات معلق، سیلیس و سختی برخوردار گردد. پس از پرداخت نهایی توسط رزین های مبادله یونی، آب تصفیه شده، می تواند به عنوان آب خوراک دیگ بخار استفاده شود. فیلتر RO  در صورتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که تقریبا تمام جامدات محلول حذف شود، و به عنوان مثال برخی از آنها از غشای زخم حلزونی مناسب به عنوان مرحله ی نهایی برای این کار استفاده می کنند.

 

بهسازی آب تغذیه دیگ بخار

 

به طور خلاصه سیستم تصفیه می تواند برای تصفیه آب تغذیه دیگ بخار با تنها پرداخت نهایی جزئی با رزین های مبادله یونی مورد استفاده قرار گیرد. این فرآیند جداسازی جایگزین، لزوم پیش تصفیه را حذف می کند و می تواند به میزان قابل توجهی مصرف مواد شیمیایی برای بهسازی را کاهش دهد و درنتیجه باعث کاهش بازدهی هدررفته شده و هزینه های مرتبط با آن را کاهش دهد.

تکنولوژی های پیشرفته در تصفیه آب تغذیه دیگ بخار

در حال حاضر برای تصفیه آب تغذیه دیگ بخار، تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود. از جمله فن آوری های قابل رقابت مانند سیستم افزودنی های شیمیایی / جداساز و فیلتراسیون / غشای مارپیچ، تکنولوژی برش ارتعاشی مزایای قابل توجهی نسبت به روش های دیگر دارد.

برای سیستم های دیگ های صنعتی و نیروگاه ها، سیستم های غشایی با بهره گیری از این فرآیند می توانند مورد استفاده قرار گیرند، در حالیکه تکنولوژی های غشایی متقاطع سنتی در گذشته با مشکلات اساسی رسوب در غشا روبرو بودند. این یک جایگزین جذاب برای روشهای معمول فیلتراسیون به علت ارتعاش و طراحی برشی است.

بهسازی آب دیگ بخار

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید