انجام مطالعات تصفیه پذیری آب(مطالعات پایلوت)

مطالعات تصفیه پذیری آب و طراحی و بهره برداری فرآیندهای تصفیه

روش شناسی و رویکرد کلی در تصفیه آب

چون هر منبع آب از لحاظ ترکیب شیمیایی منحصر به فرد است، برای به دست آوردن پارامترهای طراحی و بهره برداری فرآیندهای تصفیه آب، اغلب انجام مطالعات تصفیه پذیری ضروری است. چنین مطالعاتی به ویژه در جاهایی که تصفیه خانه ی جدید پیشنهاد می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین مهندس طراحی باید روش شناسی و رویکرد کلی

  1. آزمایش های لازم برای ارزیابی تصفیه پذیری آب تا سطح دلخواه،
  2. روش مطالعات مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت
  3. تعمیم نتایج آزمایشگاهی به پارامترهای طراحی و بهره برداری را کاملا بشناسد.

مطالعات آزمایشگاهی شامل مطالعه ی راکتور جریان بسته یا مداوم است. انجام آزمایش جار برای تعیین مقدار ماده ی شیمیایی و شرایط فیزیکی مناسب در فرایند انعقاد تقریبا همواره ضروری است.

 

تصفیه آب و فرایند های تصفیه آب

 

مطالعات تصفیه پذیری آب

واحدهای پایلوت، ابزاری ارزشمند برای انجام مطالعات تصفیه پذیری به منظور به دست آوردن پارامترهای طراحی، آزمایش مواد شیمیایی جدید، بهینه سازی مقدار ماده ی شیمیایی مورد نیاز و ارزیابی فرایند برای بهبود عملکرد و کاهش هزینه های آن محسوب می شود. در موارد دیگری نیز انجام مطالعات پایلوت ضروری است. برای مثال، نوع آوری و ابداع فرایندهای تصفیه ی جدید نیازمند انجام مطالعات پایلوت است.

 

دلایل انجام مطالعات واحد پایلوت در مهندسی آب

به طور کلی، مطالعات واحد پایلوت در مهندسی آب به دلایل زیر انجام می شود.

  • ارزیابی کارایی فرایندهای جدید
  • شبیه سازی فرایندها
  • پیش بینی عملکرد فرایند
  • مستند سازی عملکرد فرایند
  • بهینه سازی طراحی فرایند
  • بهینه سازی بهره برداری فرایند (مقدار مواد شیمیایی، زمان واکنش و..)
  • برآورده کردن الزامات سازمان های قانون گذار

 

بهبود عملکرد تصفیه خانه ها با مطالعات پایلوت

اعتقاد بر این است که انجام مطالعات پایلوت در تصفیه خانه های آب شهری در توسعه ی طراحی و الگوی تصفیه که می تواند عملکرد واحدهای جدید یا موجود را بهبود بخشیده و هزینه ی بهره برداری را کاهش دهد، بسیار ارزشمند است.

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

آب تصفیه کن و روش کار دستگاه تصفیه آب خانگی
1403/07/14

دستگاه تصفیه آب خانگی

این دستگاه با روش اسمز معکوس حدود 95 تا 99 درصد از مواد شیمیایی و املاح موجود در آب را جدا می کند و به راحتی زیر سینک ظرفشویی و همراه با یک شیر آب شرب مجزا نصب می شود. فیلتر آب فقط ذرات بزرگ و مخلوط در آب مثل ذرات گل و لای و شن و ماسه و زنگ لوله ها را جدا می کند در حالی که اسمز معکوس توسط بکارگیری یک غشاء نیمه تراوا غیر از جدا کردن ذرات مخلوط در آب تمامی مواد شیمیایی و آلودگی های میکروبی، ویروسی و … محلول در آب را نیز از آن جدا می سازد.

الگوی کلی فرآیندهای تصفیه آب و دسته بندی های آن
1403/07/16

فرآیند های تصفیه آب

هدف اصلی یک تصفیه خانه ی آب، تولید آبی است که استانداردهای کیفی آب آشامیدنی را با هزینه ی معقول برای مصرف کننده برآورده نماید. در یک تصفیه خانه برای تولید آبی با کیفیت مطلوب، از فرآیندهای مختلفی استفاده می شود. این فرآیندها عموما به دو دسته ی کلی واحدهای عملیاتی و واحدهای فرآیندی تقسیم بندی می شوند.

انتخاب الگوی تصفیه آب
1403/07/21

سیستم های تصفیه آب

همه ی منابع آب دارای طیف وسیعی از ناخالصی های آلی و غیر آلی هستند. تصفیه ی آب عبارت از حذف اجزای نامطلوب از آب و سپس دفع آن ها به آسان ترین و مطمئن ترین روش است. برای رسیدن به این هدف، از فرآیندهای مختلف تصفیه که از پدیده های فیزیکی و شیمیایی مختلفی برای حذف یا کاهش اجزای نامطلوب از آب بهره می برند، استفاده می شود. انتخاب فرآیندهای تصفیه یکی از کلیدهای عملکرد موفق هر تصفیه خانه ی آب است.

مدیریت پسماندهای ناشی از تصفیه آب و روش های دفع آنها
1403/07/21

مدیریت پسماندهای تصفیه آب

پسماندهای تصفیه ی آب موادی هستند که در فرآیندهای مختلف تصفیه حذف شده و دارای مقادیر زیادی آب هستند. این پسماندها مواد مولد کدورت و رنگ، جامدات آلی و غیر آلی، جلبک ها، باکتری ها، ویروس ها و مواد شیمیایی رسوب کرده را شامل می شوند. این مواد محصولات جانبی انعقاد شیمیایی، رسوب آهن و منگنز، شستشوی صافی ها، سختی گیری، احیای رزین ها و ریزپالاینده ها هستند.