اسمز معکوس و اسمز طبیعی چیست؟

مکانیسم اسمز طبیعی و اسمز معکوس

فرایند اسمز معکوس (Reverse Osmosis)

فرآیند اسمز معکوس یکی از شیوه های گسترده جداسازی است، که کاربردهای مختلفی دارد. شیرین سازی آب دریا، جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی دو مورد مهم استفاده از این تکنولوژی می باشد. اسمز معکوس یکی از روش های اصلی شیرین سازی آب در کنار روش هایی مانند تقطیر، الکترودیالیز، بدون یون سازی و … است که در مقیاس های آزمایشگاهی، شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه  کاربرد روش اسمز معکوس به سال های 1950 بر می گردد که آزمایش هایی توسط رید و برتون در دانشگاه فلوریدای آمریکا انجام پذیرفت و نخستین غشای اسمز معکوس از سلولز استات ساخته شد و در اواخر سال های 1960 این پدیده به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفت.

 

اصول نظری اسمز معکوس

شناخت پدیده اسمز معکوس نیازمند شناسایی خاصیت اسمزی است. به طور کلی انتقال جرم از یک محیط به محیط دیگر در اثر اختلاف غلظت و یا به عبارت بهتر در اثر اختلاف پتانسیل شیمیایی، به وجود می آید.

 

نحوه عملکرد اسمز معکوس

به عنوان مثال، ظرف آبی را در نظر بگیرید که یک قطعه بلور نمک طعام به درون آن انداخته می شود. در بخشی از ظرف که بلور نمک وجود دارد، غلظت نمک زیاد و غلظت آب ناچیز است و در بخش دیگر ظرف غلظت نمک صفر و غلظت آب بسیار زیاد است. در اثر اختلاف غلظت، مولکول های بلور نمک، نفوذ به بخش دیگر را که آب است، آغاز می نمایند و از سوی دیگر مولکول های آب نیز به بخش پر نمک نفوذ می کنند. این عمل تا یکسان شدن غلظت آب و نمک در دو بخش ادامه می یابد. چون بعد از آن نیروی محرکه که همان اختلاف غلظتی است بین دو محیط وجود ندارد و به بیان دیگر حالت تعادل برقرار گردیده است.

 

اسمز معکوس چیست؟

خاصیت اسمزی به عبور یک حلال از بخش محلول رقیق به بخش محلول غلیظ از درون یک غشا نیمه تراوا گفته می شود. برای تشریح این ویژگی، دو شکل زیر را درنظر بگیرید (اسمز طبیعی و اسمز معکوس) که نشان دهنده دو بخش و یک غشا می باشند. آب و یا محلول رقیق آب نمک در یک بخش، محلول غلیظ آب نمک در بخش دیگر و غشایی که تنها به مولکول های آب اجازه عبور می دهد. غشا از عبور یون های تشکیل دهنده نمک به دلیل بزرگ بودن جلوگیری می نماید.

 

فرآیند اسمز معکوس و اسمز طبیعی

 

در ابتدا سطح مایعات در دو بخش مساوی می باشد. به دلیل وجود تمایل به یکسان نمودن غلظت ها در دو بخش، مولکول های آب از بخش محلول رقیق از غشا عبور نموده و به درون محلول غلیظ نفوذ می کنند. سطح مایع در بخش غلیظ افزایش می یابد(اسمز طبیعی). جریان مولکول های آب از درون غشا تا آنجا انجام می گیرد که اختلاف سطح مایع (به عبارت دیگر اختلاف فشار) در دو بخش مانع حرکت مولکول های آب شود. اختلاف فشار در بخش جدا شده توسط غشا که در آن از جریان خالص مولکول های آب جلوگیری می نماید، را فشار اسمزی می نامند.

فشار اسمزی سبب ایجاد تعادل در دو بخش می شود. حال چنانچه فشاری بیش از فشار اسمزی به بخش محلول غلیظ وارد شود، عکس پدیده اسمزی بروز می کند(اسمز معکوس)، به عبارت دیگر مولکول های آب از بخش محلول غلیظ تر به بخش محلول رقیق تر جریان می یابد. این پدیده را اسمز معکوس می نامند.

فشار اسمزی چیست؟

اختلاف فشار در بخش جدا شده توسط غشا که در آن از جریان خالص مولکول های آب جلوگیری می نماید، را فشار اسمزی می نامند.

فشار اسمزی

کاربرد اسمز معکوس

از پدیده اسمز معکوس برای تصفیه آب و به عبارت کلی تر برای فرایند تغلیظ و جداسازی استفاده می شود. فشار اسمزی با غلظت املاح موجود در محلول نسبت مستقیم دارد. به عنوان مثال در محلول آبکی نمک طعام افزایش غلظت به مقدار هر میلی گرم در لیتر سبب زیاد شدن فشار اسمزی به میزان 0.01Psi می شود. دقت شود که در اثر عبور مولکول های آب از غشا، غلظت یون های محلول پشت غشا به تدریج افزایش یافته و در نتیجه فشار اسمزی نیز زیاد می شود.  همچنین به دلیل عبور آب از روی سطح غشا ذرات کلوئیدی، رسوبات، آلودگی های میکروبی و املاح محلول در آب ایجاد گرفتگی می کنند که نیاز است بصورت دوره ای عملیات شستشوی ممبران اسمز معکوس (CIP) انجام گردد. جهت حذف این آلودگی ها، می توانید از محلول های تخصصی شستشوی ممبران تولیدی شرکت آبریزان استفاده نمایید. 

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

ناخالصی و ویژگی های آب
1403/06/06

ناخالصی های موجود در آب

آب خالص در طبیعت به دلیل ویژگی حلالیت بالای آن، وجود ندارد و دارای ناخالصی های گوناگون می باشد. ناخالصی آب را به سه دسته ی کلی مواد جامد محلول، مواد جامد معلق و کلوئیدی و گازها دسته بندی می نمایند.

رسوبات آب در بخش صنعت
1403/06/10

ذخایر آب کره زمین

آب مایه حیات و تداوم زندگی موجودات زنده و همچنین عامل اساسی در پیدایش اجتماعات و تمدن‌های بشری است. امروزه حجم کل آب‌کره‌ زمین که منبع زندگی تمام موجودات به شمار می‌رود از زمان تشکیل تاکنون، تقریباً ثابت و غیرقابل تغییر مانده است. این منابع آب حدود ۵/۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده است.

تصفیه مقدماتی آب جهت بهبود عملکرد ممبراین در اسمز معکوس
1403/07/15

تصفیه مقدماتی آب جهت استفاده بهینه از غشا در اسمز معکوس

تصفیه مقدماتی به منظور استفاده بهینه از غشاها و افزایش زمان کارکرد غشا انجام می گیرد و در طی این عملیات آب را آماده عبور از روی غشا می سازند.

تاثیر لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب آشامیدنی
1403/07/15

تاثیر لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب لوله کشی

تاثیر لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب در تاسيسات لوله كشی منازل و سيستم توزیع آب باعث نشت فلزاتی مانند سرب به آب آشاميدنی می شود. سرب به عنوان گسترده ترين عنصر سنگين و سمي در محيط زيست، به صورت طبيعي به ميزان ۱ تا ۱۰ ميكروگرم در ليتـر در آب رودخانه ها وجود دارد. تركيبات سرب در نتيجه بهره برداري از معادن، صنايع باطري سازي، سوخت هاي فسيلي، رنـگ سـازي و صـنايع شيشه و لعاب به منابع آبي وارد مي گردند.

انواع سیستم های انتقال آب روباز و مجاری تحت فشار
1403/07/23

انواع سیستم های انتقال آب

سیستم های انتقال آب ، کانال های لازم برای انتقال آب از نقطه ای به نقطه ی دیگر را شامل می شوند. در بیشتر موارد، انتقال آب از منبع آن به تاسیسات تصفیه و از آن جا به مصرف کننده ها ضروری است. پمپاژ به منظور تامین انرژی لازم برای به حرکت در آوردن آب، از ابتدا تا انتهای سیستم انتقال به کار می رود. ایستگاه های پمپاژ معمولا در آب گیر آب خام، تصفیه خانه و شبکه ی توزیع قرار داده می شوند.