سیستم های تصفیه آب

انتخاب الگوی تصفیه آب

انتخاب واحدهای عملیاتی و فرآیندی

همه ی منابع آب دارای طیف وسیعی از ناخالصی های آلی و غیر آلی هستند. تصفیه ی آب عبارت از حذف اجزای نامطلوب از آب و سپس دفع آن ها به آسان ترین و مطمئن ترین روش است. برای رسیدن به این هدف، از فرآیندهای مختلف تصفیه که از پدیده های فیزیکی و شیمیایی مختلفی برای حذف یا کاهش اجزای نامطلوب از آب بهره می برند، استفاده می شود. انتخاب فرآیندهای تصفیه یکی از کلیدهای عملکرد موفق هر تصفیه خانه ی آب است. تصمیمات مهندسی اتخاذ شده در این مرحله می تواند اثر زیادی روی هزینه ی کل طرح داشته باشد. اشتباه در انتخاب فرآیند ممکن است ضرورت تغییرات پرهزینه در بهره برداری را برای رسیدن به استانداردهای کیفی آب تصفیه شده در پی داشته باشد.

 

ترکیب واحدهای فرآیندی و عملیاتی در یک الگوی تصفیه

بسیاری از واحدهای فرآیندی و عملیاتی می توانند برای دستیابی به درجه ی تصفیه مطلوب به منظور رسیدن به استانداردهای کیفی آب آشامیدنی، در یک الگوی تصفیه با هم ترکیب شوند. درجه ی تصفیه ممکن است از حذف کدورت، طعم و بو تا حذف کامل مواد معدنی را در بر گیرد. انتخاب فرآیند مناسب و توسعه ی الگوی کلی تصفیه کار ساده ای نیست. این کار به شناخت فرآیندها، عملکرد و قابلیت های کاری آن ها نیاز دارد.

 

انتخاب الگویی جهت تصفیه آب

 

الگوی تصفیه برای سیستم های جدید

تجارب به دست آمده از تصفیه ی منبع آب مشابه، راهنمای بسیار مناسبی در ارائه ی الگوی تصفیه برای سیستم های جدید است.

 

مواردی که انتخاب الگوی تصفیه را تحت تاثیر قرار می دهد

  • توانایی برآوردن اهداف کیفی آب تصفیه شده با در نظر گرفتن تغییرات فصلی و طولانی مدت کیفیت آب خام
  • توپوگرافی و شرایط محل، تسهیلات تصفیه ی موجود، مساحت زمین موجود و ملاحظات هیدرولیکی
  • قابلیت اعتماد کل سیستم
  • انعطاف پذیری و سهولت بهره برداری
  • قابلیت فرآیند در ارتقاء عملکرد در مواردی که کیفیت آب یا استانداردهای آب آشامیدنی تغییر کند
  • قابلیت فرایند در کنترل شوک های هیدرولیکی
  • در دسترس بودن کارکنان بهره برداری و نگهداری متخصص، تجهیزات اصلی و سیستم توزیع مواد شیمیایی
  • الزامات قانونی دولت
  • ترجیح و تجربه ی مهندس طراح
  • سهولت ساخت تسهیلات
  • هزینه های ساخت و بهره برداری

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

آب تصفیه کن و روش کار دستگاه تصفیه آب خانگی
1403/07/14

دستگاه تصفیه آب خانگی

این دستگاه با روش اسمز معکوس حدود 95 تا 99 درصد از مواد شیمیایی و املاح موجود در آب را جدا می کند و به راحتی زیر سینک ظرفشویی و همراه با یک شیر آب شرب مجزا نصب می شود. فیلتر آب فقط ذرات بزرگ و مخلوط در آب مثل ذرات گل و لای و شن و ماسه و زنگ لوله ها را جدا می کند در حالی که اسمز معکوس توسط بکارگیری یک غشاء نیمه تراوا غیر از جدا کردن ذرات مخلوط در آب تمامی مواد شیمیایی و آلودگی های میکروبی، ویروسی و … محلول در آب را نیز از آن جدا می سازد.

الگوی کلی فرآیندهای تصفیه آب و دسته بندی های آن
1403/07/16

فرآیند های تصفیه آب

هدف اصلی یک تصفیه خانه ی آب، تولید آبی است که استانداردهای کیفی آب آشامیدنی را با هزینه ی معقول برای مصرف کننده برآورده نماید. در یک تصفیه خانه برای تولید آبی با کیفیت مطلوب، از فرآیندهای مختلفی استفاده می شود. این فرآیندها عموما به دو دسته ی کلی واحدهای عملیاتی و واحدهای فرآیندی تقسیم بندی می شوند.

مطالعات تصفیه پذیری آب و طراحی و بهره برداری فرآیندهای تصفیه
1403/07/16

انجام مطالعات تصفیه پذیری آب(مطالعات پایلوت)

چون هر منبع آب از لحاظ ترکیب شیمیایی منحصر به فرد است، برای به دست آوردن پارامترهای طراحی و بهره برداری فرآیندهای تصفیه، اغلب انجام مطالعات تصفیه پذیری ضروری است. چنین مطالعاتی به ویژه در جاهایی که تصفیه خانه ی جدید پیشنهاد می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیریت پسماندهای ناشی از تصفیه آب و روش های دفع آنها
1403/07/21

مدیریت پسماندهای تصفیه آب

پسماندهای تصفیه ی آب موادی هستند که در فرآیندهای مختلف تصفیه حذف شده و دارای مقادیر زیادی آب هستند. این پسماندها مواد مولد کدورت و رنگ، جامدات آلی و غیر آلی، جلبک ها، باکتری ها، ویروس ها و مواد شیمیایی رسوب کرده را شامل می شوند. این مواد محصولات جانبی انعقاد شیمیایی، رسوب آهن و منگنز، شستشوی صافی ها، سختی گیری، احیای رزین ها و ریزپالاینده ها هستند.