مدیریت پسماندهای تصفیه آب

مدیریت پسماندهای ناشی از تصفیه آب و روش های دفع آنها

پسماند تصفیه آب چیست؟

پسماندهای تصفیه ی آب موادی هستند که در فرآیندهای مختلف تصفیه حذف شده و دارای مقادیر زیادی آب هستند. این پسماندها مواد مولد کدورت و رنگ، جامدات آلی و غیر آلی، جلبک ها، باکتری ها، ویروس ها و مواد شیمیایی رسوب کرده را شامل می شوند. این مواد محصولات جانبی انعقاد شیمیایی، رسوب آهن و منگنز، شستشوی صافی ها، سختی گیری، احیای رزین ها و ریزپالاینده ها هستند. مایع حاصل ممکن است دارای 3 تا 10 درصد حجمی آب باشد. بسته به نوع فرآیند و کیفیت آب خام، غلظت جامدات موجود در پسماندها بین 1/0 تا 4 درصد متغیر است. این پسماندها نباید به داخل نهرها، رودخانه ها یا دریاچه هایی که از آن ها منشا گرفته اند، تخلیه شوند. در حال حاضر، این زایدات بخشی از مواد زاید صنعتی هستند که دفع آن ها در آب های سطحی در محدوده ی اختیارات اصلاحیه های سال 1972 قانون کنترل آلودگی آب و 1977 قانون آب پاک قرار دارد. برای تخلیه ی پسماندها به درون آب های سطحی، اخذ مجوز ملی حذف تخلیه ی آلاینده ها ضروری خواهد بود.

 

مدیریت واحدهای عملیاتی و فرآیندی

به طور کلی مدیریت پسماندها شامل ته نشینی، تغلیظ، آمایش، آب گیری، خشکاندن، بازیافت و دفع است. اغلب، اجازه داده می شود تا پسماندهای تصفیه خانه ی آب به داخل مجاری فاضلاب شهری تخلیه شوند. انتخاب نوع این فرآیندها به مقدار زیادی به عواملی مثل فضای موجود در محل، نوع و مقدار لجن، شرایط آب و هوایی محل، قیمت مواد شیمیایی خام و نوع روش دفع نهایی بستگی دارد.

 

مدیریت پسماندهای حاصل از تصفیه آب

الگوی مناسب جهت مدیریت پسماندها

انتخاب یک الگوی مناسب برای تغلیظ، آمایش، آبگیری، دفع یا بازیافت لجن بر اساس اندازه ی واحد، هزینه ی ساخت و تجهیزات، زمین موجود و محل واحد و عوامل بهره برداری مثل مواد شیمیایی، انرژی، نیروی کار و قابلیت های هر فرایند و نیز ملاحظات اقتصادی کلی الگوی تصفیه استوار باشد.

 

عوامل موثر در انتخاب نهایی الگوی مناسب تصفیه

  1. زمین مورد نیاز
  2. عملکرد در شرایط آب و هوایی نامساعد
  3. توانایی مهار تغییرات جریان
  4. قابلیت اعتماد فرآیند
  5. سهولت بهره برداری و نگهداری
  6. پیش نیازها
  7. کیفیت لجن و مایع رویی

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

آب تصفیه کن و روش کار دستگاه تصفیه آب خانگی
1403/07/14

دستگاه تصفیه آب خانگی

این دستگاه با روش اسمز معکوس حدود 95 تا 99 درصد از مواد شیمیایی و املاح موجود در آب را جدا می کند و به راحتی زیر سینک ظرفشویی و همراه با یک شیر آب شرب مجزا نصب می شود. فیلتر آب فقط ذرات بزرگ و مخلوط در آب مثل ذرات گل و لای و شن و ماسه و زنگ لوله ها را جدا می کند در حالی که اسمز معکوس توسط بکارگیری یک غشاء نیمه تراوا غیر از جدا کردن ذرات مخلوط در آب تمامی مواد شیمیایی و آلودگی های میکروبی، ویروسی و … محلول در آب را نیز از آن جدا می سازد.

الگوی کلی فرآیندهای تصفیه آب و دسته بندی های آن
1403/07/16

فرآیند های تصفیه آب

هدف اصلی یک تصفیه خانه ی آب، تولید آبی است که استانداردهای کیفی آب آشامیدنی را با هزینه ی معقول برای مصرف کننده برآورده نماید. در یک تصفیه خانه برای تولید آبی با کیفیت مطلوب، از فرآیندهای مختلفی استفاده می شود. این فرآیندها عموما به دو دسته ی کلی واحدهای عملیاتی و واحدهای فرآیندی تقسیم بندی می شوند.

مطالعات تصفیه پذیری آب و طراحی و بهره برداری فرآیندهای تصفیه
1403/07/16

انجام مطالعات تصفیه پذیری آب(مطالعات پایلوت)

چون هر منبع آب از لحاظ ترکیب شیمیایی منحصر به فرد است، برای به دست آوردن پارامترهای طراحی و بهره برداری فرآیندهای تصفیه، اغلب انجام مطالعات تصفیه پذیری ضروری است. چنین مطالعاتی به ویژه در جاهایی که تصفیه خانه ی جدید پیشنهاد می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتخاب الگوی تصفیه آب
1403/07/21

سیستم های تصفیه آب

همه ی منابع آب دارای طیف وسیعی از ناخالصی های آلی و غیر آلی هستند. تصفیه ی آب عبارت از حذف اجزای نامطلوب از آب و سپس دفع آن ها به آسان ترین و مطمئن ترین روش است. برای رسیدن به این هدف، از فرآیندهای مختلف تصفیه که از پدیده های فیزیکی و شیمیایی مختلفی برای حذف یا کاهش اجزای نامطلوب از آب بهره می برند، استفاده می شود. انتخاب فرآیندهای تصفیه یکی از کلیدهای عملکرد موفق هر تصفیه خانه ی آب است.