روش های اندازه گیری جامدات محلول در آب

روش های اندازه گیری جامدات محلول در آب

کل جامدات محلول در آب (TDS) چیست؟

منظور از TDS کل مواد جامد محلول در آب است که برابر مجموع غلظت همه یونهای موجود در آب می باشد. مواد محلول در آب ممکن است از نظر ماهیت « آلی » یا « معدنی » باشند. کل جامدات محلول در آب TDS را نمی‌توان به عنوان معیار اصلی مشخص کننده کیفیت آب در نظر گرفت و بیشتر درجه شفافیت آب را مشخص می‌کند.

 

مواد نامطلوب حل شده در آب

بسیاری از مواد حل شده در آب نامطلوب هستند. مواد معدنی، گازها و مواد آلی حل شده در آب ممکن است موجب بروز رنگ، طعم و بوی نامطلوب شوند. برخی از ترکیبات شیمیایی ممکن است سمی باشند و برخی از اجزای آلی محلول به اثبات رسیده است که سرطانزا هستند. البته باید توجه داشت که تمامی مواد محلول در آب نامطلوب نیستند. اما میزان مواد محلول مطلوب در آب بسیار اندک است.
واحد سنجش کل جامدات محلول در آب TDS ، میلی گرم بر لیتر mg/L می‌باشد که از آن با اصطلاح ppm  یاد می‌کنند.

 

روش های کاهش  TDS

  1. روش الکترودیالیز یا  Electro Dialysis

    روش الکترودیالیز یا Electro Dialysis که به اختصار ED نیز گفته می شود یک روش جداسازی غشایی می باشد و برای آب هایی با TDS کمتر از 5000ppm  کاربرد دارد.

  1. روش تبادل یونی
  2. روش اسمز معکوس (RO)

 

اندازه گیری کل جامدات محلول در آب  TDS

1_ روش کلاسیک اندازه گیری TDS

برای اندازه گیری آن به این صورت عمل می نمایند که ابتدا نمونه صد میلی لیتری از آب را صاف می کنند و سپس آن را تا مرحله خشک شدن تبخیر می نمایند. مواد جامد باقیمانده را در دمای 110 درجه سانتی گراد قرار می دهند تا وقتی که وزن آن به مقدار ثابتی برسد. سپس آن را در یک دسیکاتور خشک می کنند و وزن آن را بدست می آورند.

 

2_ روش دستگاهی اندازه گیری TDS

در این روش اندازه گیری مقدار TDS با استفاده از دستگاه TDS متر انجام می گیرد که روش آسان و دقیقی می باشد. رابطه EC با TDS به دلیل آنکه یون ها عامل انتقال جریان برق در محلول ها هستند و میزان هدایت الکتریکی را مشخص می کنند، رابطه نزدیکی بین هدایت الکتریکی (EC) و کل مواد جامد محلول در آب (TDS) وجود دارد.

 

رابطه بین کل املاح و هدایت الکتریکی

رابطه بین کل املاح و هدایت الکتریکی را می توان به صورت نمودار زیر بیان کرد:

نمودار رابطه بین کل املاح و هدایت الکتریکی

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

انواع سختی آب
1403/05/31

سختی آب

آب سخت واژه ای است که به آب حاوی کاتیون های کلسیم، منیزیم، استرانسیم، آهن، منگنز و … گفته می شود. با توجه به اینکه میزان استرانسیم، آهن و منگنز در آب بسیار کم است بنابراین کاتیون های کلسیم و منیزیم عامل اصلی ایجاد سختی آب به حساب می آیند.

رابطه قلیائیت با غلظت هیدروکسید و کربنات
1403/05/31

اسیدیته و قلیائیت آب

عامل موثر بر خورندگی و رسوب گذاری آب، قلیائیت میباشد. برای نمونه می توان گفت، قلیائیت آب مورد استفاده در دیگ های بخار باید به اندازه کافی بالا باشد تا از خورده شدن دیواره دیگ ها جلوگیری شود.

اهمیت قلیائیت آب و روش های اندازه گیری قلیائیت آب
1403/07/07

قلیائیت (alkalinity) آب و اهمیت آن

از نظر شیمیایی، قلیائیت آب نشانگر مقدار ظرفیت خنثی شدن آن به وسیله اسید می باشد. خنثی شدن آب به معنی رسیدن pH آب به حدود 5/4 است. قلیائیت آب های طبیعی به سبب وجود هیدروکسیدها، کربنات ها و بی کربنات می باشد.

تعیین میزان کلرید موجود در آب و غلظت کلراید
1403/07/07

کلرید به چه روش هایی اندازه گیری می شود؟

کلرید، به شکل یون کلرید (Cl-)، یکی از مهمترین آنیون های معدنی در آب و فاضلاب است. طعم شور با توجه به غلظت کلرید متغیر است و وابسته به ترکیب شیمیایی آب است. برخی از آب های حاوی 250 میلی گرم Cl- / L در صورتی که کاتیون سدیم باشد ممکن است دارای طعم شور قابل تشخیص باشند.

اهمیت اندازه گیری مقدار pH موجود در آب
1403/07/08

اهمیت اندازه گیری pH آب

اندازه گیری pH یکی از مهمترین و معمول ترین آزمایشات در شیمی آب است. تقریبا هر مرحله از تامین آب و تصفیه فاضلاب (به عنوان مثال، خنثی سازی اسید-باز، نرم سازی آب، ته نشینی، انعقاد، ضدعفونی کردن و کنترل خوردگی) به pH وابسته است. pH در اندازه گیری قلیائیت و دی اکسید کربن و بسیاری دیگر از تعادلات اسید و باز استفاده می شود. در دمای مشخصی، شدت فعالیت اسیدی یا بازی یک محلول با pH یا فعالیت یون هیدروژن نشان داده می شود.

کیت اندازه گیری سختی کل آب
1403/07/09

کیت سختی کل چیست؟

سختی آب تقریباً به طور کامل توسط یون های کلسیم و منیزیم ایجاد می شود. سایر فلزات دو و سه ظرفیتی نیز اثر مشابهی دارند، اما معمولاً در غلظت کافی در آبهای آشامیدنی وجود ندارند تا مشکلات ایجاد کنند. سختی زیاد مانع از تشکیل چربی با صابون می شود و می تواند باعث ایجاد رسوب در سیستم های آب بخصوص دیگ های بخار، سیستم های خنک کننده و لوله کشی های آب شیرین و … شود.

اندازه گیری اسیدی و قلیائیت آب با استفاده از کیت pH آب
1403/07/11

کیت اندازه گیری pH آب

براي آزمايش و اندازه گیری سريع و ساده pH آبهاي آشاميدني و صنعتي به منظور حفظ سلامت و پيشگيري از تخريب دستگاه ها و همچنين کنترل فرآيندهاي توليد، از کیت اندازه گیری pH استفاده می کنیم.

تفاوت هدایت الکتریکی آب و رسانایی آب
1403/07/17

هدایت الکتریکی آب (EC)

هدایت الکتریکی آب (EC)، اندازه گیری توانایی آب برای عبور جریان الکتریکی است. این توانایی مستقیماً به غلظت یون های رسانای موجود در آب بستگی دارد. این یون های رسانا به دلیل حضور مواد غیر آلی مانند کلریدها، مواد قلیایی، ترکیبات کربنات و سولفیدها و نمک های محلول به وجود می آیند. بیشتر فلزات بدلیل تعداد زیاد الکترون های آزاد رسانای الکتریسیته فوق العاده خوبی هستند.