تاثیر لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب لوله کشی

تاثیر لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب آشامیدنی

تاثیر لوله های پلاستیکی بر سلامتی انسان

تاثیر لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب در تاسيسات لوله كشی منازل و سيستم توزیع آب باعث نشت فلزاتی مانند سرب به آب آشاميدنی می شود. سرب به عنوان گسترده ترين عنصر سنگين و سمي در محيط زيست، به صورت طبيعي به ميزان ۱ تا ۱۰ ميكروگرم در ليتـر در آب رودخانه ها وجود دارد. تركيبات سرب در نتيجه بهره برداري از معادن، صنايع باطري سازي، سوخت هاي فسيلي، رنـگ سـازي و صـنايع شيشه و لعاب به منابع آبي وارد مي گردند.

 

استفاده از لوله های پلاستیکی برای انتقال آب آشامیدنی

 

طی 60 سال گذشته استفاده از لوله های ترموپلاستيک رشد داشته است. لوله های ترموپلاستيكی نصب شده در جهان ، 54 و 69 درصد میباشد و از بين انواع این لوله ها، لوله پلی و ینيل كلراید 62 درصد و اشكال مختلف  33 درصد را تشكيل میدهند. علت استفاده وسيع از لوله های ترموپلاستيک تنوع، نصب آسان، مقاوم در برابر خوردگی، استحكام ساختاری مناسب، هزینه كم و دیواره ای صاف می باشد.

 

نشت سرب در محیط زیست و زنجیره غذایی انسان

تركيبات تثبيت كننده در ساخت مواد ترموپلاستيک، نمک هایی از فلزات مختلف مانند سرب، كادميوم، باریوم، كربوكسيلات روی و بعضی از تركيبات قلع تک آلكيل مثل كربوكسيلات و مركاپتيلات میباشد. نگرانی نشت این مواد شيميایی در طول زمان از لوله ها و مشكلات بهداشتی سرب در گياهان آبزي تجمع يافته و بدين ترتيب وارد زنجيره غـذايي گرديـده و ممکن است به بدن آسیب برساند.

 

رابطه سرب با سلامتی کودکان

تاثیر لوله های پلاستیکی بر کیفیت آب با نموده سرب، بارز است. سرب به عنوان دومين ماده از 20 ماده خطرناک در آژانس مواد سمی و ثبت بيماریها با اختلالات بيش فعالی، كاهش توجه، كاهش ضریب هوشی، كاهش عملكرد شناختی و رشد رفتاری كودكان مرتبط است و به علت نارس بودن اندام های سيستم ایمنی، عصب مركزی و تنفسی، عدم رشد كامل سيستم سمزدایی، كودكان بيشتر در معرض خطر سرب هستند. سرب در آب آشامیدنی (سميت، منابع آب، فارماكولوژی و داروسازی، بيوشيمی و بيولوژی مولكولی) نشان داده كه تحقيقات سرب در حوزه آب آشاميدنی به منظور حفظ حيات بشر همچنان ضروری است.

 

تحقیقات شبکه آبرسانی اصفهان

در تحقیقات انجام شده، نشت فلزات سنگین (سرب، كادميوم، نيكل، كرم، روی و قلع) از 2 نوع لوله پلی وینيل كلراید و 4 نوع لوله پلی پروپيلن در لوله كشی شبكه آبرسانی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و دریافتند كه ميزان سرب در لوله های پلی وینيل كلراید نو و كهنه نسبت به سایر لوله ها بيشتر است.

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

ناخالصی و ویژگی های آب
1403/06/06

ناخالصی های موجود در آب

آب خالص در طبیعت به دلیل ویژگی حلالیت بالای آن، وجود ندارد و دارای ناخالصی های گوناگون می باشد. ناخالصی آب را به سه دسته ی کلی مواد جامد محلول، مواد جامد معلق و کلوئیدی و گازها دسته بندی می نمایند.

رسوبات آب در بخش صنعت
1403/06/10

ذخایر آب کره زمین

آب مایه حیات و تداوم زندگی موجودات زنده و همچنین عامل اساسی در پیدایش اجتماعات و تمدن‌های بشری است. امروزه حجم کل آب‌کره‌ زمین که منبع زندگی تمام موجودات به شمار می‌رود از زمان تشکیل تاکنون، تقریباً ثابت و غیرقابل تغییر مانده است. این منابع آب حدود ۵/۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده است.

مکانیسم اسمز طبیعی و اسمز معکوس
1403/07/11

اسمز معکوس و اسمز طبیعی چیست؟

خاصیت اسمزی به عبور یک حلال از بخش محلول رقیق به بخش محلول غلیظ از درون یک غشا نیمه تراوا گفته می شود. فرآیند اسمز معکوس یکی از شیوه های گسترده جداسازی است، که کاربردهای مختلفی دارد. شیرین سازی آب دریا، جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی دو مورد مهم استفاده از این تکنولوژی می باشد.

تصفیه مقدماتی آب جهت بهبود عملکرد ممبراین در اسمز معکوس
1403/07/15

تصفیه مقدماتی آب جهت استفاده بهینه از غشا در اسمز معکوس

تصفیه مقدماتی به منظور استفاده بهینه از غشاها و افزایش زمان کارکرد غشا انجام می گیرد و در طی این عملیات آب را آماده عبور از روی غشا می سازند.

انواع سیستم های انتقال آب روباز و مجاری تحت فشار
1403/07/23

انواع سیستم های انتقال آب

سیستم های انتقال آب ، کانال های لازم برای انتقال آب از نقطه ای به نقطه ی دیگر را شامل می شوند. در بیشتر موارد، انتقال آب از منبع آن به تاسیسات تصفیه و از آن جا به مصرف کننده ها ضروری است. پمپاژ به منظور تامین انرژی لازم برای به حرکت در آوردن آب، از ابتدا تا انتهای سیستم انتقال به کار می رود. ایستگاه های پمپاژ معمولا در آب گیر آب خام، تصفیه خانه و شبکه ی توزیع قرار داده می شوند.