کیت اندازه گیری pH آب

اندازه گیری اسیدی و قلیائیت آب با استفاده از کیت pH آب

کیت pH چیست؟

براي آزمايش و اندازه گیری سريع و ساده pH آبهاي آشاميدني و صنعتي به منظور حفظ سلامت و پيشگيري از تخريب دستگاه ها و همچنين کنترل فرآيندهاي توليد، از کیت اندازه گیری pH استفاده می کنیم.

 

pH چیست؟

در شیمی، pH  (به معنی “پتانسیل هیدروژن” یا “قدرت هیدروژن”) مقیاسی است که برای مشخص کردن خاصیت اسیدیته یا قلیاییت یک محلول آبی استفاده میشود.

 

اندازه گیری اسیدی/قلیائیت آب

pH  اندازه گیری محدوده اسیدی/ قلیایی آب است. دامنه آن از 0 تا 14 می باشد  و 7 محدوده خنثی است. pH های کمتر از 7 محدوده اسیدیته را نشان می دهد، در حالی که pH بالاتر از 7 محدوده بازی را نشان می دهد. pH در واقع اندازه گیری مقدار نسبی یون های هیدروژن و هیدروکسیل آزاد در آب است.

 

روش استفاده از کیت pH

ظرف تست را با نمونه آب مورد نظر تا خط نشانه 5 سی سی پر نمایید. سپس 3 قطره از محلول شماره 1 را به آن اضافه کرده و بهم بزنید و بعد با رنگ های روی قطره چکان مقایسه کرده و محدوده pH را مشخص نمایید.

برای تعیین دقیق تر pH در محدوده بازی (8 تا 10) مجددا 5 سی سی نمونه آب را در ظرف تست ریخته و 3 قطره از محلول شماره 2 را به آن اضافه کرده و بهم بزنید و بعد با رنگ های روی قطره چکان مقایسه کنید.

برای تعیین دقیق تر pH در محدوده اسیدی (3 تا 5) مجددا 5 سی سی نمونه آب را در ظرف تست ریخته و 3 قطره از محلول شماره 3 را به آن اضافه کرده و بهم بزنید و بعد با رنگ های روی قطره چکان مقایسه کنید.

 

کیت­ های تجزیه و آنالیز آب و انواع آن

براي آزمايش سريع و ساده آبهاي آشاميدني و صنعتي به منظور حفظ سلامت و پيشگيري از تخريب دستگاه ها و همچنين کنترل فرايندهاي توليد، به روشهاي مطمئني براي شناسايي و اندازه گيري مواد شيميايي موجود در آب نياز است. کيت های اندازه گیری پارامترهای آب، ابزاري مناسب براي تشخيص و سنجش کميتهاي مورد نظر از قبيل قليائيت، اسيديته، کلريد، سختي کل، اکسيژن، کلر، آمونياک، فسفات، هيدرازين، آلومينيوم، قلع و غيره مي باشند.

 

کیت های اندازه گیری پارامترهای آب، تولیدی شرکت آبریزان

 

کیت ­های اندازه­ گیری و آنالیز آب شرکت پژوهشی صنعتی آبریزان

کیت های شرکت آبریزان راه کار مناسبی براي سنجش پارامترهای آب ازجمله سختی کل، پی اچ، قلیائیت و … در آزمايشگاه هاي تحقيقاتي، بیمارستان­ها، کارخانجات و …  مي باشند. به کمک آنها، مقدار کميت مورد نظر تخمين زده مي شود و از تکرار آزمايشهاي وقتگير و پر هزينه جلوگيري مي شود. به لحاظ قیمت نیز نسبت به موارد دیجیتال (اندازه گیری pH آب با استفاده از دستگاه دیجیتال) بسیار پایین تر بوده و همچنین اصول کار آن ها نیز معمولا تیتراسیون یا رنگ سنجی است.

 

ردیف

نوع کیت

دقت

روش

توضیحات

1

کیت سختی کل

1 ppm

حجم سنجی

شامل 1 شناساگر و 2 تیترانت

(غلظت های پایین 1ppm)

(غلظت های بالا 17ppm)

2

کیت قلیائیت

8 ppm

حجم سنجی

شامل 1 تیترانت و 2 شناساگر

(قلیائیت فنول فتالئین و قلیائیت کل)

3

کیت pH

1 - 14

رنگ سنجی

شامل 3 شناساگر

 

خرید بصورت عمده، شامل تخفیف می باشد.

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

انواع سختی آب
1403/05/31

سختی آب

آب سخت واژه ای است که به آب حاوی کاتیون های کلسیم، منیزیم، استرانسیم، آهن، منگنز و … گفته می شود. با توجه به اینکه میزان استرانسیم، آهن و منگنز در آب بسیار کم است بنابراین کاتیون های کلسیم و منیزیم عامل اصلی ایجاد سختی آب به حساب می آیند.

رابطه قلیائیت با غلظت هیدروکسید و کربنات
1403/05/31

اسیدیته و قلیائیت آب

عامل موثر بر خورندگی و رسوب گذاری آب، قلیائیت میباشد. برای نمونه می توان گفت، قلیائیت آب مورد استفاده در دیگ های بخار باید به اندازه کافی بالا باشد تا از خورده شدن دیواره دیگ ها جلوگیری شود.

روش های اندازه گیری جامدات محلول در آب
1403/07/04

روش های اندازه گیری جامدات محلول در آب

منظور از TDS کل مواد جامد محلول در آب است که برابر مجموع غلظت همه یونهای موجود در آب می باشد. مواد محلول در آب ممکن است از نظر ماهیت « آلی » یا « معدنی » باشند. کل جامدات محلول در آب TDS را نمی‌توان به عنوان معیار اصلی مشخص کننده کیفیت آب در نظر گرفت و بیشتر درجه شفافیت آب را مشخص می‌کند.

اهمیت قلیائیت آب و روش های اندازه گیری قلیائیت آب
1403/07/07

قلیائیت (alkalinity) آب و اهمیت آن

از نظر شیمیایی، قلیائیت آب نشانگر مقدار ظرفیت خنثی شدن آن به وسیله اسید می باشد. خنثی شدن آب به معنی رسیدن pH آب به حدود 5/4 است. قلیائیت آب های طبیعی به سبب وجود هیدروکسیدها، کربنات ها و بی کربنات می باشد.

تعیین میزان کلرید موجود در آب و غلظت کلراید
1403/07/07

کلرید به چه روش هایی اندازه گیری می شود؟

کلرید، به شکل یون کلرید (Cl-)، یکی از مهمترین آنیون های معدنی در آب و فاضلاب است. طعم شور با توجه به غلظت کلرید متغیر است و وابسته به ترکیب شیمیایی آب است. برخی از آب های حاوی 250 میلی گرم Cl- / L در صورتی که کاتیون سدیم باشد ممکن است دارای طعم شور قابل تشخیص باشند.

اهمیت اندازه گیری مقدار pH موجود در آب
1403/07/08

اهمیت اندازه گیری pH آب

اندازه گیری pH یکی از مهمترین و معمول ترین آزمایشات در شیمی آب است. تقریبا هر مرحله از تامین آب و تصفیه فاضلاب (به عنوان مثال، خنثی سازی اسید-باز، نرم سازی آب، ته نشینی، انعقاد، ضدعفونی کردن و کنترل خوردگی) به pH وابسته است. pH در اندازه گیری قلیائیت و دی اکسید کربن و بسیاری دیگر از تعادلات اسید و باز استفاده می شود. در دمای مشخصی، شدت فعالیت اسیدی یا بازی یک محلول با pH یا فعالیت یون هیدروژن نشان داده می شود.

کیت اندازه گیری سختی کل آب
1403/07/09

کیت سختی کل چیست؟

سختی آب تقریباً به طور کامل توسط یون های کلسیم و منیزیم ایجاد می شود. سایر فلزات دو و سه ظرفیتی نیز اثر مشابهی دارند، اما معمولاً در غلظت کافی در آبهای آشامیدنی وجود ندارند تا مشکلات ایجاد کنند. سختی زیاد مانع از تشکیل چربی با صابون می شود و می تواند باعث ایجاد رسوب در سیستم های آب بخصوص دیگ های بخار، سیستم های خنک کننده و لوله کشی های آب شیرین و … شود.

تفاوت هدایت الکتریکی آب و رسانایی آب
1403/07/17

هدایت الکتریکی آب (EC)

هدایت الکتریکی آب (EC)، اندازه گیری توانایی آب برای عبور جریان الکتریکی است. این توانایی مستقیماً به غلظت یون های رسانای موجود در آب بستگی دارد. این یون های رسانا به دلیل حضور مواد غیر آلی مانند کلریدها، مواد قلیایی، ترکیبات کربنات و سولفیدها و نمک های محلول به وجود می آیند. بیشتر فلزات بدلیل تعداد زیاد الکترون های آزاد رسانای الکتریسیته فوق العاده خوبی هستند.