خوردگی چیست؟

خوردگی چیست؟ انواع مختلف خوردگی

تعریف کلی خوردگی

تعریف واژه خوردگی می‌تواند به صورت کلی و یا آن‌ گونه که به‌طور عام و یا به‌ طور خاص کاربرد دارد (وابسته به منظری که به آن نگریسته می‌شود) تعریف گردد. به عنوان مثال، در سیستم‌ های آبی، انواع خوردگی به صورت یک فرآیند الکتروشیمیایی تعریف می‌شوند. در اصطلاح کلی تر، خوردگی به عنوان تخریب یک ماده به علت وجود یک محیط تعریف می‌شود. مزایایی در این تعریف کلی وجود دارد. محیط، می‌تواند آب، هوا، دی اکسید کربن، سیالات آلی، نمک‌ های مذاب، گازهای گوگردی و غیره باشد.

 

موادی که در معرض خوردگی قرار دارند

در مورد موادی که در معرض خوردگی هستند باید گفت تمامی موادی که در مهندسی کاربرد دارند همچون فلزها، پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها، اجرام یونی و کووالانسی، سیالات مافوق سردکننده، توده‌هایی مانند بتون، چوب و مواد کامپوزیت، در شمول موضوع قرار دارند، هرچند این بحث، عمدتاً با فلزات ارتباط دارد.

 

زنگ زدگی یا خوردگی فلزات

 

انواع مختلف خوردگی

خوردگی می تواند به شکل‌ های زیادی ظاهر شود همچون : خوردگی یکنواخت یا عمومی، خوردگی گالوانیکی، خوردگی شکافی، خوردگی حفره ای، خوردگی مرزدانه ای، خوردگی انتخابی، خوردگی سایشی، خوردگی تنشی، خوردگی خستگی و خوردگی فرسایشی.

 

به منظور درک بیشتر مهندسان خوردگی و مهندسان طراح، دو بستر در خصوص مدل‌ های خوردگی شامل ذاتی و فرعی به وجود آمده است.

خوردگی ذاتی

مدل‌ های ذاتی خوردگی که مستقل از شرایط طراحی اتفاق می‌ افتد عبارت‌ اند از:

  • خوردگی عمومی
  • خوردگی حفره‌ ای
  • خوردگی مرزدانه‌ ای
  • خوردگی انتخابی
  • خوردگی تنشی

 

خوردگی فرعی

مدل‌ های خوردگی فرعی که تحت تأثیر طراحی قرار می‌ گیرند عبارت‌ اند از:

  • خوردگی شکافی
  • خوردگی گالوانیکی
  • خوردگی سایشی
  • خوردگی فرسایشی
  • خوردگی خستگی

 

همچنین، یادآوری این نکته مفید خواهد بود که درون یک شکاف، ممکن است مدل‌ های ذاتی خوردگی مانند خوردگی عمومی، خوردگی حفره‌ای، خوردگی انتخابی، خوردگی مرزدانه‌ای، یا خوردگی تنشی اتفاق افتاده باشد که این موضوع بایستی توسط مهندس طراح که شکاف را از بین می برد، مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

 

نمونه های دیگر از انواع خوردگی

خوردگی زیر رسوبی

این نوع از انواع خوردگی هنگامی روی می دهد که سطح فلز به وسیله رسوبات و یا هر جسم خارجی دیگری پوشیده شده باشد. این وضعیت می تواند سبب به وجود آمدن خوردگی شیاری گردد. در صورتی که رسوب تشکیل شده بر روی سطح فلز، رسانای جریان الکتریکی نیز باشد احتمال پدید آمدن خوردگی گالوانیکی نیز وجود دارد.

 

خسارات هیدروژنی

خسارات هیدروژنی، شکل هایی از فرسایش ناشی از محیط هستند که در نتیجه تاثیر ترکیبی هیدروژن و تنش های کششی باقیمانده یا اعمالی به وجود می آیند. خسارات هیدروژنی برای برخی از آلیاژهای خاص به صورت ترک خوردن، تاول زدن، تشکیل هیدرید و کاهش استحکام کششی بروز می نماید.

 

تقسیم بندی خسارات هیدروژنی

خسارات هیدروژنی را می توان به صورت های زیر تقسیم بندی کرد:

  • تردی هیدروژنی
  • تاول زدن هیدروژنی
  • کربن زدایی
  • حمله هیدروژنی
  • خوردگی میکروبی

 

احیا کننده های سولفات

گروهی از باکتری های بی هوازی اجباری هستند که برای زندگی به اکسیژن نیاز ندارند و انرژی لازم برای رشد خود را از اکسیداسیون مواد آلی همراه با احیای سولفات به دست آورده، به جای اکسیژن موادی نظیر سولفات، گوگرد و سایر ترکیبات گوگردی اکسید شده را به عنوان پذیرنده ی نهایی الکترون مصرف نموده و آن ها را به سولفید احیا می کنند. اشکال خمیده، بیضوی، کروی و رشته ای با طول 1 تا 5 و عرض 5 % تا 2 میکرون هستند که اکسیژن باعث غیرفعال شدن آن ها می گردد.

 

سولفید آهن

سولفید آهن (FeS) به رنگ سیاه می باشد که برای تشخیص آن چند قطره اسید کلریدریک به آن اضافه می نماییم، چنان چه بوی تخم مرغ گندیده از آن متصاعد شود، مشخصه باکتری های SRB می باشد.

 

سولفید آهن

 

عوامل انجام واکنش احیاء

به منظور انجام واکنش احیاء چهار عامل زیر باید همزمان وجود داشته باشد:

  1. باکتری های احیا کننده سولفات (SRB)
  2. ترکیبات سولفاته
  3. منبع انرژی خارجی در شکل الکترون آزاد
  4. درجه حرارت آب زیر 65 درجه سانتی گراد

 

محلول های ضد خوردگی میتره

استفاده از محصولات ضد خوردگی، راهکاری موثر برای افزایش طول عمر و حفظ کارایی تجهیزات و تاسیسات در صنایع می باشد. با توجه به اهمیت خوردگی در صنایع مختلف و قیمت روزافزون تجهیزات، تاسیسات و قطعات، سرمایه‌گذاری در محافظت از تجهیزات، تصمیمی هوشمندانه و اقتصادی است. انتخاب محصول مناسب ضد خوردگی میتره می‌تواند به طور چشمگیری هزینه های نگهداری و تعویض تجهیزات را کاهش دهد و عملکرد بهینه سیستم ها را تضمین کند.

 

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

فرایند خوردگی و زنگ زدگی فلزات
1403/05/11

فرآیند خوردگی

خوردگی فلزات فرآیندی است که در آن فلزات به اعداد اکسایش اصلی خود می‌رسند. درحقیقت، خوردگی فلزات یک واکنش اکسایش و کاهش است که در آن، فلز توسط محیط اطراف خود اکسید می‌شود. به طور معمول،‌ اکسیژن هوا در این فرآیندها نقش اکسنده دارد.

ضد خوردگی تجهیزات مسی
1403/05/28

ضد خوردگی مس

ضد خوردگی مس محصول فوق ¬العاده¬ موثری می باشد که باتوجه به کاربرد مس در صنایع مختلف، ¬سلامت و طول عمر سیستم را تضمین می نماید.

خسارات ناشی از خوردگی در صنایع و تاسیسات
1403/07/17

مهندسی خوردگی(عوامل کلی موثر بر تخریب های ناشی از خوردگی)

میزان تاثیر عوامل مختلف در خسارات ناشی از خوردگی عبارتند از : 1_ طراحی، انتخاب مواد و فرآیند 2_ فقدان دستورالعمل های لازم 3_ خطای انسانی 4_ بازرسی ضعیف 5_ چیدمان، نصب و هماهنگی ضعیف 6_ عدم پیش بینی موارد ناخواسته 7_ سایر موارد

خسارات و هزینه های ناشی از خوردگی در تاسیسات و تجهیزات در صنایع
1403/07/17

مهندسی خوردگی (خسارات و هزینه های ناشی از خوردگی)

سرمایه گذاری در کنترل خوردگی نوعی سودآوری است. عدم توجه به مشکلات خوردگی در هر واحد صنعتی و تولیدی، هزینه های پنهانی به دنبال دارد که اجتناب از آن غیر ممکن است. اولین قدم در اقتصاد خوردگی انتخاب روشی مناسب به منظور حداکثر کاهش هزینه های خوردگی است. این هزینه ها می تواند شامل: مخارج تولید و تجهیزات، از بین رفتن محصولات با ارزش، ظاهر نامطلوب محصول، هزینه های زیست محیطی و … باشد.

استفاده از مدیریت خوردگی در صنایع
1403/07/18

مدیریت خوردگی

مدیریت خوردگی اقدامی است به منظور سازمان‌ دهی فعالیت‌ های خوردگی و روش‌ های کنترل آن‌ که در سال های اخیر در صنایع مختلف جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. با گسترش روز افزون فناوری‌ های جلوگیری از خوردگی، انتخاب روش‌ های مناسب برای کنترل خوردگی در یک واحد خاص، نیاز به اجرای یک برنامه مدون و جامع به نام مدیریت خوردگی، ضروری به نظر می‌رسد. مدیریت خوردگی مجموعه‌ ای از روش‌ ها و راهکارهایی است که در یک سیستم برای جلوگیری از خوردگی اعمال می‌ شود تا از نظر اقتصادی روش‌ های مقابله با خوردگی بهینه شود.

راه های پیشگیری از خوردگی و محلول ضد خوردگی
1403/07/24

راه های پیشگیری از خوردگی

هر فرآیند تأخیر در خوردگی، بازدارندگی خوردگی (پیشگیری از خوردگی) است. به‌طور کلی بازدارندگی خوردگی به معنای کاهش نرخ اکسایش فلز یا افزودن یک ترکیب شیمیایی است که در تماس با محلول در سیستم خواهد بود. بازدارنده خوردگی ممکن است به صورت مایع، بخار و یا هر دو صورت اضافه‌ شده باشد. به‌ طور خاص، بازدارنده خوردگی یک ترکیب شیمیایی است که به فاز مایع، به گونه‌ای که روی سطح فلز تأثیرگذار باشد، اضافه می‌گردد.