راه های پیشگیری از خوردگی

راه های پیشگیری از خوردگی و محلول ضد خوردگی

تعریف بازدارندگی خوردگی

هر فرآیند تأخیر در خوردگی، بازدارندگی خوردگی (پیشگیری از خوردگی) است. به‌طور کلی بازدارندگی خوردگی به معنای کاهش نرخ اکسایش فلز یا افزودن یک ترکیب شیمیایی است که در تماس با محلول در سیستم خواهد بود. بازدارنده خوردگی ممکن است به صورت مایع، بخار و یا هر دو صورت اضافه‌ شده باشد. به‌ طور خاص، بازدارنده خوردگی یک ترکیب شیمیایی است که به فاز مایع، به گونه‌ای که روی سطح فلز تأثیرگذار باشد، اضافه می‌گردد.

 

راه‌ های پیشگیری از خوردگی

  • حفاظت کاتدی پیشگیری از خوردگی
  • حفاظت آندی
  • انتخاب مواد مناسب (متالوژی)
  • پوشش
  • طراحی
  • تغییر محیط و بازدارندگی خوردگی یا (بازدارنده ها)

 

فرآیندهای واکنش بازدارنده خوردگی

دو فرآیند در واکنش بازدارنده روی سطح فلز وجود دارد. مرحله نخست انتقال بازدارنده به سطح فلزی است و مرحله دوم، برهم کنش میان بازدارنده و سطح فلز را دربر دارد.

انتقال بازدارنده به سطح فلز و اجزایی که در بازدارندگی با سطح، واکنش داده و چگونگی شیمی سیستم که تحت تأثیر اجزای فعال بازدارنده موجود قرار می‌گیرند، عوامل اساسی حاکم بر فرآیند بازدارندگی خواهند بود. شدت‌ جریان، دما، حلالیت، پایداری بازدارنده، خواص اجزای متصل و تغییرات در شرایط خورندگی، میزان تأثیر بازدارنده را مشخص می‌کنند. همچنین یادآوری این نکته لازم است که عواملی همچون حفره، دما و شدت‌جریان سیال و سطح‌رویی فلز از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است.

 

عوامل مؤثر در بازدارندگی خوردگی

  • طبیعت سطح فلز
  • ترکیب شیمیایی محیط
  • غلظت بازدارنده
  • pH  محیط
  • درجه حرارت
  • تأثیرات میکروارگانیسم ها
  • تشکیل رسوب
  • سرعت حرکت مایع و هوادهی
  • روئین کننده ها
  • خنثی کننده ها (آمین های خنثی ساز)
  • آمونیاک به عنوان بازدارنده دیگ های بخار، آب سرد کن، آب تازه، فاز بخار

 

ضد رسوب و ضد خوردگی میتره

با توجه به مطالب عنوان‌ شده و میزان خسارات ناشی از خوردگی به صنایع در جهان و نیز ایران، شرکت پژوهشی صنعتی آبریزان در مسیر تحقیقات خود به پژوهش درباره راهکاری جهت کم کردن ضررهای خوردگی در صنایع پرداخت و با اختراع محلولی که علاوه بر رسوب برداری قابلیت ضد خوردگی نیز داشته باشد(ضد رسوب و ضدخوردگی میتره)، توانست گام بزرگی در جهت کاهش هزینه‌ های ناشی از خوردگی در صنایع بزرگ بردارد.

    اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای درج نظر می بایست لاگین کنید

مقالات مرتبط

فرایند خوردگی و زنگ زدگی فلزات
1403/05/11

فرآیند خوردگی

خوردگی فلزات فرآیندی است که در آن فلزات به اعداد اکسایش اصلی خود می‌رسند. درحقیقت، خوردگی فلزات یک واکنش اکسایش و کاهش است که در آن، فلز توسط محیط اطراف خود اکسید می‌شود. به طور معمول،‌ اکسیژن هوا در این فرآیندها نقش اکسنده دارد.

ضد خوردگی تجهیزات مسی
1403/05/28

ضد خوردگی مس

ضد خوردگی مس محصول فوق ¬العاده¬ موثری می باشد که باتوجه به کاربرد مس در صنایع مختلف، ¬سلامت و طول عمر سیستم را تضمین می نماید.

خسارات ناشی از خوردگی در صنایع و تاسیسات
1403/07/17

مهندسی خوردگی(عوامل کلی موثر بر تخریب های ناشی از خوردگی)

میزان تاثیر عوامل مختلف در خسارات ناشی از خوردگی عبارتند از : 1_ طراحی، انتخاب مواد و فرآیند 2_ فقدان دستورالعمل های لازم 3_ خطای انسانی 4_ بازرسی ضعیف 5_ چیدمان، نصب و هماهنگی ضعیف 6_ عدم پیش بینی موارد ناخواسته 7_ سایر موارد

خسارات و هزینه های ناشی از خوردگی در تاسیسات و تجهیزات در صنایع
1403/07/17

مهندسی خوردگی (خسارات و هزینه های ناشی از خوردگی)

سرمایه گذاری در کنترل خوردگی نوعی سودآوری است. عدم توجه به مشکلات خوردگی در هر واحد صنعتی و تولیدی، هزینه های پنهانی به دنبال دارد که اجتناب از آن غیر ممکن است. اولین قدم در اقتصاد خوردگی انتخاب روشی مناسب به منظور حداکثر کاهش هزینه های خوردگی است. این هزینه ها می تواند شامل: مخارج تولید و تجهیزات، از بین رفتن محصولات با ارزش، ظاهر نامطلوب محصول، هزینه های زیست محیطی و … باشد.

استفاده از مدیریت خوردگی در صنایع
1403/07/18

مدیریت خوردگی

مدیریت خوردگی اقدامی است به منظور سازمان‌ دهی فعالیت‌ های خوردگی و روش‌ های کنترل آن‌ که در سال های اخیر در صنایع مختلف جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. با گسترش روز افزون فناوری‌ های جلوگیری از خوردگی، انتخاب روش‌ های مناسب برای کنترل خوردگی در یک واحد خاص، نیاز به اجرای یک برنامه مدون و جامع به نام مدیریت خوردگی، ضروری به نظر می‌رسد. مدیریت خوردگی مجموعه‌ ای از روش‌ ها و راهکارهایی است که در یک سیستم برای جلوگیری از خوردگی اعمال می‌ شود تا از نظر اقتصادی روش‌ های مقابله با خوردگی بهینه شود.

خوردگی چیست؟ انواع مختلف خوردگی
1403/07/23

خوردگی چیست؟

کاهش یافتن تدریجی (تحلیل رفتن) فلزات به واسطه فعل و انفعالات شیمیایی و الکتروشیمیایی، خوردگی نامیده می شود که سالیانه خسارات مالی چشمگیری به صنایع وارد میکند. به عنوان مثال، در سیستم‌ های آبی، انواع مختلف خوردگی به صورت یک فرآیند الکتروشیمیایی تعریف می گردد.