Earth's water reserves

رسوبات آب در بخش صنعت

میزان ذخایر آب کره زمین

آب مایه حیات و تداوم زندگی موجودات زنده و همچنین عامل اساسی در پیدایش اجتماعات و تمدن‌های بشری است. امروزه حجم کل آب‌کره‌ زمین که منبع زندگی تمام موجودات به شمار می‌رود از زمان تشکیل تاکنون، تقریباً ثابت و غیرقابل تغییر مانده است. این منابع آب حدود ۵/۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده است.

میزان آب شیرین جهان

مقدار کل آب موجود در کره زمین ۱۶۵۰ میلیون کیلومترمکعب است، که تقریباً ۹۷ درصد از آن برای مصارف انسانی غیرقابل استفاده‌اند و تنها سه ‌درصد منابع آب شیرین وجود دارد که در مجموع ۷۸درصد از منابع آب شیرین هم به‌طور مستقیم در دسترس نیستند به این دلیل که یا در یخچال‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی قرار دارند، یا اینکه آلوده‌شده‌اند.

افزایش تقاضای آب در جهان

در یک قرن گذشته با افزایش جمعیت و بالا رفتن استاندارد زندگی، رشد اقتصادی و پیشرفت‌های صنعتی و توسعه کشاورزی، مصرف آب افزایش ‌یافته و این امر منجر به کاهش سرانه آب ‌شده است. در حال حاضر مصرف آب سه برابر شده که از این مقدار ۲۳۰ درصد ناشی از رشد جمعیت و بقیه نتیجه افزایش سرانه مصرف آب بوده است. در طول قرن گذشته بهره‌برداری از منابع آب جهان هفت برابر و مصارف صنعتی ۳۰ برابر شده است و تقاضا بر آب هرسال ۳/۲درصد افزایش می‌یابد.

میزان متوسط بارش در ایران ۲۴۸ میلی‌متر یا ۴۱۳ میلیارد مترمکعب است. این میزان یک‌سوم متوسط بارش در جهان است.

مصارف آب ایران و جهان

درحالی‌که یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می‌کنند، سهم ایران از منابع آب تجدید پذیر فقط ۳۶ صدم درصد است. از ۴۱۳ میلیارد مترمکعب بارش سالانه ۲۶۹ میلیارد مترمکعب هم به اشکال مختلف از دست می‌رود.

متوسط مصرف آب جهان

با توجه به اينكه ۹۲ درصد آب مصرفي در كشور مربوط به بخش كشاورزي است متوسط مصرف آب جهاني در بخش كشاورزي ۷۰ درصد است كه اين آمار نشان مي‌دهد ايران ۲۲ درصد بيشتر از متوسط جهاني مصرف دارد.

 

میزان مصرف آب در بخش کشاورزی

سالا‌نه در كشور ۹۵ ميليارد مترمکعب آب مصرف مي‌شود كه ۹۲ درصد آن در بخش كشاورزي، ۶ درصد در بخش شرب و خانگي روستايي و شهري، ۱ درصد در بخش صنعت و ۱/۵ درصد در بخش عمومي و پارك­ها مصرف مي‌شود.

مصرف ۹۲ درصد آب در بخش كشاورزي بسيار بالا‌ست چرا كه متوسط مصرف آب در جهان در بخش كشاورزي ۷۰ درصد بوده و حتي برخي از كشورها موفق شده‌اند اين مصرف را به ۵۰ درصد كاهش دهند.

متوسط مصرف آب در بخش شرب در جهان ۱۰ تا ۱۲ درصد است درحالی‌که در كشور اين ميزان ۶ درصد است.

منابع آب و صنعت

اما مصرف آب در بخش صنعت بسيار پايين است كه بايد الگوي مصرف آب در بخش صنعت در اولويت قرار بگيرد منتها همین اتفاق باعث مشکلات عدیده‌ای در به وجود آمدن رسوب گردیده است که ضمن بررسی آن می‌بایستی نسبت به کنترل و پیشگیری از آن اقداماتی را مبذول داشت تا جایی که این تغییر نگرش منجربه تغییر الگو رفتاری گردد و پیشگیری ازتشکیل رسوب و کنترل سختی جایگزین اسیدشویی گردد.

رابطه منابع آب و رسوب

رابطه مستقیم  منابع آب و رسوب به‌طور مستقیم بر هم اثرگذار هستند بدین معنی که هر چه آب فراوان‌تر و در دسترس تر باشد کنترل و نگهداری از تاسیسات همراه با دانش فنی آسان‌تر شده و هزینه‌های جاری صنعتگران نیز کاهش می یابد.

جلوگیری از خوردگی تاسیسات

حال با توجه به منابع آبی بسیار کم و سختی آب که به ‌واسطه چاه‌های آهکی که بیشتر منابع آبی صنعت گران را در ایران  تشکیل می‌دهد شایسته است که کنترل و نگهداری با روش‌های مدرن را جایگزین دستگاه‌های قدیمی کرده و ضمن بهره‌وری بالا در کلیه سیستم‌های حرارتی و برودتی در حفظ تاسیسات در برابر خوردگی دقت بیشتری به عمل بیاوریم.

در همین راستا، شرکت پژوهشی صنعتی آبریزان با بهره گیری از متخصصان خود، اختراعاتی را در زمینه رسوب برداری به صنایع مختلف ارائه نموده است. محلولهای شیمیایی تخصصی تولیدی این شرکت که در حوزه آب جهت جلوگیری از رسوبات و خوردگی تاسیسات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تمامی محصولات و اختراعات شرکت تولیدی آبریزان، به صفحه محصولات آبریزان مراجعه نمایید.

Submit your opinion

Your email address will not be published.

You must login to post a comment